České dráhy plánují od dubna snížit mzdy asi 700 administrativních pracovníků. Část z nich zřejmě propustí. Důvodem jsou současné ztráty během koronavirové krize, které loni jen na tržbách dosáhly přibližně čtyř miliard korun. Opatření má zatím platit rok, v příštím týdnu je projedná dozorčí rada. Uvedla to mluvčí společnosti Gabriela Novotná. Snižování mezd, které by mělo být zhruba desetiprocentní, se nebude týkat všech 15.000 zaměstnanců podniku.
V důsledku pandemie loni přišly České dráhy na tržbách o více než 4 miliardy korun a stále přicházejí o další peníze. Proto vedení hledá cesty, jak snížit všechny náklady. Úspora v oblasti osobních nákladů je pouze jednou z nich.
Možné snížení smluvních mezd, o kterém se aktuálně vede diskuse, se 90 % zaměstnanců ČD netýká, protože mají mzdy tarifní, jejichž změny se řídí kolektivní smlouvou. Těmto zaměstnancům se mzdy díky kolektivním vyjednavačům a díky vládním daňovým změnám již k 1. lednu 2021 naopak zvýšily v řádu tisícovek korun.
Smluvní mzdy má jen asi 700 lidí v administrativě s vyššími příjmy. Ty platí vždy na období jednoho roku počínaje 1. dubnem.
„Pandemie jednou skončí, pokud tedy ke snížení smluvních mezd letos přistoupíme, nebude to navždy. Smluvní mzdy ředitelů, vedoucích a dalších pracovníků převážně v administrativě se dohodou obou stran každoročně nově nastavují. A to jak v závislosti na výkonech jednotlivých zaměstnanců, tak v souvislosti s finančními možnostmi firmy. K úvaze o jejich snížení pro rok 2021 nás vede současná nelehká ekonomická situace,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik a dodává: „Zvažovali bychom to i v případě, že by nedošlo ke zrušení superhrubé mzdy. To sice zmírní dopad do čistého příjmu dotčených zaměstnanců, ale jinak to nemá s naším rozhodnutím nic společného.“
ČD zároveň očekávají, že letos dojde také ke snižování počtu zaměstnanců, a to rovněž primárně v administrativě. „Ohledně možného propouštění je naším úkolem nastavit nově procesy a identifikovat možné duplicity ke zvýšení efektivity. Tam se, předpokládáme, odkryje i případná nadbytečnost. Všechny varianty a návrhy řešení budeme diskutovat na zasedání Dozorčí rady ČD 21. ledna a následně bude potřeba dosáhnout shody se sociálními partnery,“ uzavírá Ivan Bednárik.
Zdroj: České dráhy, ČTK